حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1366 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 81×
جلسه هم افزایی تحول در حوزه با حضور آیت الله رشاد رئیس شورای مدیریت حوزه استان تهران
21 نوامبر 2017 - 22:53
شناسه : 4147
بازدید 591
22

جلسه هم افزایی تحول در حوزه با حضور آیت الله علی اکبر رشاد ریاست شورای مدیریت حوزه استان تهران ، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه عصر امروز در جمع اساتید و معاونین حوزه علمیه حضرت ولیعصر (عج) بناب برگزار گردید . آیت الله رشاد در ابتدا با بیان اینکه […]

ارسال توسط :
پ
پ

جلسه هم افزایی تحول در حوزه با حضور آیت الله علی اکبر رشاد ریاست شورای مدیریت حوزه استان تهران ، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه عصر امروز در جمع اساتید و معاونین حوزه علمیه حضرت ولیعصر (عج) بناب برگزار گردید .
آیت الله رشاد در ابتدا با بیان اینکه مقوله تحول به سبب نقش رکنی و زیر ساختی و تاثیری که در جهان اسلام دارد مهمترین مسأله شیعه ، ایران و انقلاب اسلامی است ، اظهار داشتند : مطلع انقلاب و علت موجده انقلاب حوزه بوده و علت مبقیه نیز حوزه می باشد و انقلاب امر حادثی نبود بلکه امر مستمر و دارای امتداد است ؛ انقلاب همچنان جریان دارد و این انقلاب اسلامی غیر از شورش و نهضت و قیام و اعتراض و انتفاضه است .
ایشان ادامه دادند : انقلاب اسلامی در حال توسعه و در حال پیشروی است و حوزه نیز باید به عنوان علت موجده پابه پای انقلاب پیش برود و امروزه نیز مکتب اهل بیت از ایران به جهان در حال انتقال است و بر اثر همین انقلاب تشیع توسعه کیفی پیدا کرده است و این انقلاب باعث پیشرفت بیش از پیش مکتب تشیع شده و اکنون عراق ، سوریه و افغانستان در اختیار همین انقلاب است و مرجع خود را مقام معظم رهبری می دانند .
آیت الله رشاد با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که بارها تاکید فرموده اند که این حوزه ها باید متحول شوند ؛ تولید علوم انسانی اسلامی و الگوی اسلامی و همه آرمانها را در گرو تحول حوزه دانسته و خاطرنشان کردند :تحول حوزه یک آرمان بزرگی است و همه علما در مورد آن سخن گفته و حضرت امام نیز اهتمام ویژه ای بدان داشته اند .
رئیس شورای مدیریت حوزه استان تهران به نقل از مرحوم آیت الله مشکینی اظهار داشتند : امام راحل در ابتدا در انجام اولیه کدامیک از دو مسأله تحول در نظام و تحول در حوزه تردید داشتند که با توجه به اینکه اگر در ابتدا تحول در حوزه را شروع کنند ، حوزه ها از نظام شاهنشاهی تأثیرپذیری خواهند داشت ، مسأله تحول در نظام را شروع کردند و حتی در اواخر عمر شریف خود نیز روی مسأله ایجاد تحول در حوزه های علمیه متمرکز بودند .
ایشان با اشاره به منشور روحانیت اظهار داشتند : فهم طلاب باید هم افق با فهم امام باشد در حالیکه برخی از افراد مخالف قضیه تحول در حوزه ها هستند در حالیکه باید نکات ایجابی و راهکارهای آن را نیز در نظر داشته باشیم و برای تحول حوزه باید مبانی سازمانی و تعلیم و تعلم دقیق و … نظریه پردازی گردد و البته حضرت امام نیز با آن شخصیت والا نظریاتی داشته اند ولی مدون ارائه نشده است .
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه خاطرنشان کردند : اشکال اساسی در بحث آموزش در کشور حافظه محوری است و کتب درسی نیز سازگار با آن نظام حفظی است و در مقابل این نظام می توان نظامی با مبنای استعداد فطری و با هدف پرورش دهی تجسم نمود تا استعدادها به هدف برسد .
ایشان ادامه دادند : منطق تنها ابزار روش تفکر نیست بلکه باید به یک ملکه مبدل شده و منطقی پرورده شویم نه اینکه فقط با نظام حفظی پیش رویم پس باید روح تعبد طلبه نیز پرورش یابد زیرا تعبد آموزش دادنی نیست بلکه باید در وجود انسان پرورش یابد و علم نیز ارتباط با حقیقت است و باید پروش یابد و بناست که استعدادها پرورش یافته و مهارتهای لازم برای طلاب برای نحوه ارتباط در جامعه و برخورد با مخالفین بدست آید .
آیت الله رشاد با اشاره به اینکه نظام سنجشی نظامی عادلانه و عالمانه نیست ، متذکر شدند : در مقام سنجش نیز باید عنصر جوهری مسأله که غایت و هدف و کیفیت مسأله آموزشی است تغییر یابد .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.