حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1380 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 81×
آیت الله رشاد :طلبه باید جهانی بیاندیشد و توان سینه سپر کردن در جهان را داشته باشدو به تغییر جهان فکر کند
21 نوامبر 2017 - 20:59
شناسه : 4139
بازدید 615
24

جلسه سخنرانی حضرت آیت الله علی اکبر رشاد ریاست شورای مدیریت حوزه استان تهران ، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه امشب در جمع مدیریت ، اساتید و طلاب حوزه علمیه حضرت ولیعصر (عج) بناب برگزار گردید . آیت الله رشاد در ابتدای بیانات خویش اظهار داشتند : طلبه و […]

ارسال توسط :
پ
پ

جلسه سخنرانی حضرت آیت الله علی اکبر رشاد ریاست شورای مدیریت حوزه استان تهران ، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه امشب در جمع مدیریت ، اساتید و طلاب حوزه علمیه حضرت ولیعصر (عج) بناب برگزار گردید .

آیت الله رشاد در ابتدای بیانات خویش اظهار داشتند : طلبه و عالم دینی باید در همه شرایط دینی عالم باشد و یکی از آفاتی که دربین طلاب شیوع یافته این است که طلاب می خواهند دروس حوزوی را بصورت دروس دانشگاهی بخوانند و این در حالی است که در بعضی کشورها ، شیوه آموزشی دانشگاهها شبیه حوزه های علمیه زمانهای قبل ماست .
آیت الله رشاد با بیان اینکه طلاب باید دارای خصوصیاتی باشند که در جامعه تأثیرگزار باشند ، اظهار داشتند : اولین شرط ، باسواد بارآمدن طلاب است ؛ امام مجتهد کاملی بودند که دست به انقلاب زدند و این انقلاب باید به دست یک مجتهد صورت می گرفت و در زمان شاهنشاهی داعیه تغییر فضای فرهنگی و حکومتی مطرح نبود ولی امام که مجتهد باسوادی بودند فضای فکری آن زمان را تغییر دادند .

ایشان ادامه دادند : مراجع نیز از ابتدا جلودار این حرکت اسلامی بودند و مسائلی همچون ملی شدن صنعت نفت ، تحریم توتون و تنباکو و … از جمله حرکت مراجع بود ولی با آمدن روشنفکران مراجع کنار گذاشته شدند و این سواد و عالم بودن است که تاثیرگذار است و اگر نباشد کم کم از فضای انقلابی گری فاصله خواهیم گرفت .
رئیس شورای مدیریت حوزه استان تهران دومین شرط لازم برای طلاب را معنویت دانسته و خاطرنشان کردند : دوره های مختلف تاریخ که همه شئون در مادیات بود ، با آمدن دین با نگرش معنوی تغییر یافت و اکنون بشر از روند مادی گرایی مطلق خسته شده و معنویت گرایی در بشریت ایجاد شده است .

ایشان با اشاره به اینکه بشریت بیشتر به سوی معنویت خنثایی روی آورده اند و اکنون بودیسم در حال ترویج است و منشأ ترویج این عرفانها کشش و پذیرش وجود انسانهاست و این اقتضای زمان ماست ، گفتند : ما اگر اهل معنا باشیم و معنویت اسلامی را بدانیم و تأثیر آن را بگذاریم وظیفه خود را انجام داده ایم .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به شخصیت مرحوم امام ، اظهار داشتند : امام از جمله افرادی است که اهل معنا بودند و در سنین جوانی کتابهایی را نگاشتند و تأثیراتی را در همه جهان بشریت گذاشتند و ما قبل از فکر و سیاست و فقه امام عاشق معنویت امام هستیم ، و با توجه در بیانات امام به خوبی روشن می گردد که جملات امام ذوب در دین بود .
ایشان با اشاره به اینکه اگر اخلاق و تهذیب نباشد انسان لطمه میخورد حتی اگر علم داشته باشد ، اظهار داشتند : همواره حس حضور را باید زنده نگه داریم .
ایشان با بیان اینکه مردم تشنه جملات ناب اسلامی هستند به محجوریت صحیفه سجادیه که زبور اهل بیت است اشاره کردند .
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه شرط سوم را زمان اگاهی عنوان کرده و با اشاره به فرمایش مرحوم امام که فرمودند زمان و مکان در اجتهاد دخیلند ، متذکر شدند : باید امور زمانه را هضم کرد و با توجه به مسائل جدید جامعه همچون حوزه فضای مجازی و گستره آن و مسایل دیگر همچون حوزه هنر , نظام بانکی و … باید تلاش خود را در این زمینه ها افزایش دهیم .

ایشان ادامه دادند : اگر زمان را بشناسیم اجتهاد معنا پیدا میکند و تخصص و ذوالفنون بودن دست نیافتنی نیست و البته در این زمان ذوالفنونی شرط اول نیست بلکه شرط اول عالم بودن است .
آیت الله رشاد با بیان اینکه علوم انسانی رقیب اصلی دین در مقام عمل است ، اظهار داشتند : اکنون همه شئون ما به دست علوم انسانی است و دست کم دویست سال است که علوم انسانی سکولار دنیا را اداره میکند و اکنون بدون فقه و اصول قوی نمی توان در جاهای دیگر موفق بود ؛ اصول به انسان قوه اجتهاد میدهد و اگر قوه اجتهاد آمد شخص می تواند در علوم انسانی و … نیز نظر بدهد .
ایشان خاطرنشان کردند : طلبه باید جهانی بیاندیشد و توان سینه سپر کردن در جهان را داشته باشد ؛ امام الگوی ماست که تاریخ را تغییر داد و طلبه نیز باید به تغییر جهان فکر کند و هر طلبه ای می تواند امام خمینی دیگر باشد .
آیت الله رشاد در انتهای بیانات خویش با بیان اینکه حوزه بناب یکی از حوزه های انقلابی و با استعداد و شهره کشور است نسبت به حضار متذکر شدند : قدر تحصیل در این مدرسه را بدانید که با تلاش اخوان بنابی به این مقام رسیده و با  وجود ده ها شهید  معنویت خاصی در این مکان حاکم است .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.