حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1380 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 81×
حضور مورخ و تاریخ پژوه برجسته عصر حاضر در حوزه علمیه بناب
06 اکتبر 2016 - 22:20
شناسه : 952
بازدید 625
21

حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی مورخ و تاریخ پژوه برجسته کشور عصر پنج شنبه 16 مهر در حوزه علمیه حضرت ولیعصر عج بناب حضور پیدا کردند. حجت الاسلام و المسلمين استادمهدي پيشوايي از كارشناسان اهل قلم در حوزه تاريخ اسلام در سال ۱۳۲۴ در شهرستان مشكين شهر چشم به جهان گشودند. وي در سنين جواني […]

ارسال توسط :
پ
پ

حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی مورخ و تاریخ پژوه برجسته کشور عصر پنج شنبه 16 مهر در حوزه علمیه حضرت ولیعصر عج بناب حضور پیدا کردند.
حجت الاسلام و المسلمين استادمهدي پيشوايي از كارشناسان اهل قلم در حوزه تاريخ اسلام در سال ۱۳۲۴ در شهرستان مشكين شهر چشم به جهان گشودند.
وي در سنين جواني و سال‌هاي نخست طلبگي حسب وظيفه براي تبليغ معارف دين و تبيين تاريخ و حماسه عاشورا سفرهاي گوناگون تبليغي داشته‌اند.
اين تاريخ نگار معاصر مي‌گويد: بنده در ايامي كه به تبليغ مي رفتم،مانند بسياري از مبلغان آن دوران از كتاب ها و مقاتل قديمي استفاده مي‌كردم. اما به مرور زمان مطالعاتم در زمينه تاريخ اسلام بيشتر شد و متوجه نادرستي بسياري از مطالب درج شده در اين كتاب‌ها و مقاتل شدم كه كم كم اعتمادم از اين كتاب‌ها سلب شد و هر چه بيشتر در مسائل تاريخ اسلام پيش مي‌رفتم متوجه ضعف و سُستي مطالب اين كتاب‌ها مي‌شدم و ديگر اين مطالب و تذكر به روضه خوان‌ها مرا خسته كرده بود تا اينكه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي كتاب‌هايي در زمينه تحريفات عاشورا نوشته شد و انتقادات وسيعي در اين زمينه به وجود آمد و روشن­گري­هايي از سوي آيات عظام و علماء و انديشمندان حوزوي در جامعه صورت گرفت. به مرور زمان اين فكر در من تقويت شد كه بايد طلاب و مبلغين جوان از كتاب‌هاي قوي و غني استفاده كنند ولي بايد كتاب معتبري در اختيار آن‌ها گذاشت تا با بنيه علمي و قوي بالاي منبر رفته و روضه خواني كنند.
دغدغه ياد شده انگيزه ورود جناب استاد پيشوايي در حوزه تاريخ اسلام شد، به حدي كه از ايشان فردي زبردست در اين حوزه ساخت كه اكنون پژوهش‌ها و كتب ايشان منبع و مرجع تاريخ‌پژوهان شده است.
استاد پيشوايي كه پيش از انقلاب با موسسه “در راه حق” براي تبيين تاريخ همكاري داشت. پس از پيروزي انقلاب در مجله پاسدار اسلام و بعدها در نشريه تخصصي تاريخ اسلام قلم زد تا زلال تاريخ را باز نويسي كند.
از استاد پيشوايي آثار قابل توجهي در حوزه تاريخ اسلام تقديم جامعه شده كه «سيره پيشوايان» و «مقتل جامع سيد الشهداء»از معروف‌ترين آن‌هاست.
حجت الاسلام مهدي پيشوايي هم اكنون عضو هيئت علمي گروه تاريخ اسلام موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)،مدرس سطح عالي تاريخ اسلام مراكز تخصصي و دانشگاه‌ها،عضو اتاق فكر تاريخ اسلام راديو معارف و كارشناس برنامه پرسمان تاريخي اين راديو مي‌باشد.

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.