حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Sunday, 5 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1387 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 81×

روحانی شهید اباذر تقی زاده      

زندگینامه :

شهید اباذر تقی زاده در سال 1336 در شهر میاندوآب در یک خانواده مذهبی و متدین چشم به جهان گشود . او دوران تحصیلی را تا دیپلم در شهر میاندوآب با موفقیت به پایان رسانید .

پدر ایشان کشاورز و دامدار بود و به پدرش نیز بسیار کمک می‌کرد تا اینکه در سال 1356 در رشته مکانیک در دانشگاه تبریز قبول شد. با ورود ایشان به دانشگاه فعالیتهای سیاسی ایشان آغاز شد او به طور مخفیانه در دانشگاه بین دانشجویان اعلامیه‌های امام را پخش می‌کرد و دانشجویان را از پلیدی رژیم پهلوی آگاه می‌کرد تا اینکه در سال 1357 انقلاب آغاز شد و او نقش بسزایی در پیروزی انقلاب داشت و بعد از پیروزی انقلاب اولین کاری را که کرد به دیدن امام رفت .

شهید اباذر در سال دوم دانشگاه بود که انقلاب فرهنگی آغاز شد و دانشگاه ها تعطیل شد  و درس ایشان نیمه تمام ماند و به شهر میاندوآب بازگشت و در سپاه پاسداران فعالیت خود را آغاز نمود مدتی نگذشته بود که در رشته فقه اسلامی درس خود را آغاز نمود. سپس بعد از دوسال به فرمایش امام خمینی از میاندوآب به حوزه علمیه قم آمد. ایشان در سال 1360 از حوزه علمیه قم به جبهه‌های کردستان اعزام شد. بیشتر در جبهه سردشت و همین‌طور سقز بود

کار ایشان در جبهه‌ها از قبیل سخنرانی برای رزمندگان و بر پا داشتن نماز بود البته در موارد دیگری هم از قبیل حمل مهمات و مبارزه با منافقین کردستان فعالیت داشت.

این شهید بزرگوار به مدت دوسال در دفعات متعددی از شهر مقدس قم اعزام به جبهه شد. آخرین باری که به مرخصی آمده بودند  در سال 1362 بود که به زمینهای کشاورزی پدر رفت  و به او خیلی کمک کرد و لحظه رفتن از تمام دوستان ، اقوام خداحافظی کرد و عازم جبهه شد تا در نهایت در عملیات خیبر در جزیره مجنون به محاصرۀ سربازان عراقی در می‌آید. وی و همرزمانش تا آخرین فشنگی که داشتند مبارزه می‌کنند و در آخر او و همرزمانش به درجه رفیع شهادت نائل می‌گردند و به مدت  15 سال پیکر ایشان مفقود الاثر می‌ماند 

تا اینکه در سال 1377 پیکر شهید اباذر تقی زاده به خانواده محترمشان تحویل داده می‌شود .

روحش شاد و راهش پر رهرو باد

نکات برجسته در زندگی شهید:             

الف) فعالیتهای مهم عبادی و معنوی :               

شهید هرگز نماز شب و نماز اول وقت ایشان ترک نمی‌شد و از همان نوجوانی به خواهر و برادر خود قرائت قرآن مجید را آموزش داد.

ب) فعالیتهای مهم سیاسی و اجتماعی :                     

ایشان در فعالیتهای ضد رژیم پهلوی سهم بسزایی داشتند و در پیروزی انقلاب اسلامی ایران بسیار کوشا و فعال بود .

 ج) فعالیتهای مهم علمی، فرهنگی و هنری:                    

شهید اباذر تقی زاده همیشه در پی کسب علوم طبیعی و علوم دینی بسیار فعالیت داشته و همیشه جوانان را در علوم دینی راهنمایی و تشویق می‌کرد .

د) ویژگی‌های بارز اخلاقی(با ارائه نمونه رفتاری):                

ایشان طلبه بسیار مهربان و از روحیه بسیار بالایی برخوردار بودند و در کمک به نیازمندان و مستمندان بسیار هوشیار  و دلسوز بودند .   

وصیتنامه :

شهید وصیت نامه کتبی ندارد. زیرا در ساک ایشان بوده که بعد از شهادت ایشان هرگز وسایل شخصی شهید به خانواده باز گردانده نمی‌شود ولی به طور شفاهی به خانواده و همینطور دوستانش وصیت می‌کرد که بعد از شهادتم مادر هرگز اشک نریز و خداوند را سپاس بگو که مرا در درجۀ رفیع شهادت پذیرفته به جوانان و نوجوانان سفارش می‌کردکه شماها نسل آیندۀ کشور اسلامی هستید با علم و ایمان خود مشت محکمی در دهان دشمنان ایران و اسلام بزنید .

هرگز امام عزیزمان و انقلاب را تنها نگذارید جبهه‌ها را خالی نکنید به خانواده معظم شهدا احترام بگذارید.

خاطره از شهید به نقل از همرزم شهید :

در سال 1360 در یکی از روستاهای میاندوآب چند ماشین جهادگران اسلامی به محاصرۀ منافقین در می‌آید و منافقین به روستا حمله می‌کنند و مردم را اذیّت می‌کردند ، وقتی این خبر به اباذر می‌رسد همراه چند تن از دوستان خود با امکانات بسیار کم به آنها حمله می‌کند سه تن از آنها را کشته و سه تن دیگر را اسیر می‌کند آنها روستا را از محاصرۀ منافقین در می‌آورند و جان جهاد گران را نجات می‌دهند