حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 1 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1387 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 81×

آخرین اخبار

دوازدهم اردیبهشت سالروز شهادت شهید مرتضی مطهری ره و روز معلم گرامی باد اطلاعیه شروع ثبت نام و حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) خواهران بناب در مقطع سطح دو (کارشناسی) از سیکل و دیپلم و در مقطع سطح سه (کارشناسی ارشد) رشته مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی
جلسه اخلاق امام باقر وامام صادق علیهما السلام در مسجدحوزه حضرت ولی عصر عج بناب با رهنمودهای استاد معظم اخلاق حضرت حجت الاسلام حاج شیخ عبدالمجیدباقری بنابی حفظه الله برگزار گردید اطلاعیه برگزاری گفتگوی آزاد :با موضوع نقش علامه طباطبایی در سکولار زدایی از علوم با محوریت حضور علیت در نظام معجزه با ارائه :حجت الاسلام و المسلمین استاد سید صادق بنی فاطمه اطلاعیه : ثبت نام و پذیرش حوزه های علمیه حضرت ولی عصر عج بناب شروع شد تصاویر اردوی یک روزه طلاب و اساتید حوزه علمیه حضرت ولی عصر عج بناب در منطقه گردشگری هفت چشمه روستای آهق مراغه ،اردیبهشت 1403 جلسه اخلاق مدرسه امام صادق علیه السلام در مسجد حوزه علمیه حضرت ولی عصر عج بناب با رهنمودهای استاد معظم اخلاق ومدیریت محترم این حوزه حضرت حجت الاسلام حاج شیخ عبدالمجید باقری بنابی حفظه الله برگزار گردید

آیت الله رشاد :طلبه باید جهانی بیاندیشد و توان سینه سپر کردن در جهان را داشته باشدو به تغییر جهان فکر کند
21 نوامبر 2017 - 20:59
شناسه : 4139
بازدید 630
24

جلسه سخنرانی حضرت آیت الله علی اکبر رشاد ریاست شورای مدیریت حوزه استان تهران ، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه امشب در جمع مدیریت ، اساتید و طلاب حوزه علمیه حضرت ولیعصر (عج) بناب برگزار گردید . آیت الله رشاد در ابتدای بیانات خویش اظهار داشتند : طلبه و […]

ارسال توسط :
پ
پ

جلسه سخنرانی حضرت آیت الله علی اکبر رشاد ریاست شورای مدیریت حوزه استان تهران ، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه امشب در جمع مدیریت ، اساتید و طلاب حوزه علمیه حضرت ولیعصر (عج) بناب برگزار گردید .

آیت الله رشاد در ابتدای بیانات خویش اظهار داشتند : طلبه و عالم دینی باید در همه شرایط دینی عالم باشد و یکی از آفاتی که دربین طلاب شیوع یافته این است که طلاب می خواهند دروس حوزوی را بصورت دروس دانشگاهی بخوانند و این در حالی است که در بعضی کشورها ، شیوه آموزشی دانشگاهها شبیه حوزه های علمیه زمانهای قبل ماست .
آیت الله رشاد با بیان اینکه طلاب باید دارای خصوصیاتی باشند که در جامعه تأثیرگزار باشند ، اظهار داشتند : اولین شرط ، باسواد بارآمدن طلاب است ؛ امام مجتهد کاملی بودند که دست به انقلاب زدند و این انقلاب باید به دست یک مجتهد صورت می گرفت و در زمان شاهنشاهی داعیه تغییر فضای فرهنگی و حکومتی مطرح نبود ولی امام که مجتهد باسوادی بودند فضای فکری آن زمان را تغییر دادند .

ایشان ادامه دادند : مراجع نیز از ابتدا جلودار این حرکت اسلامی بودند و مسائلی همچون ملی شدن صنعت نفت ، تحریم توتون و تنباکو و … از جمله حرکت مراجع بود ولی با آمدن روشنفکران مراجع کنار گذاشته شدند و این سواد و عالم بودن است که تاثیرگذار است و اگر نباشد کم کم از فضای انقلابی گری فاصله خواهیم گرفت .
رئیس شورای مدیریت حوزه استان تهران دومین شرط لازم برای طلاب را معنویت دانسته و خاطرنشان کردند : دوره های مختلف تاریخ که همه شئون در مادیات بود ، با آمدن دین با نگرش معنوی تغییر یافت و اکنون بشر از روند مادی گرایی مطلق خسته شده و معنویت گرایی در بشریت ایجاد شده است .

ایشان با اشاره به اینکه بشریت بیشتر به سوی معنویت خنثایی روی آورده اند و اکنون بودیسم در حال ترویج است و منشأ ترویج این عرفانها کشش و پذیرش وجود انسانهاست و این اقتضای زمان ماست ، گفتند : ما اگر اهل معنا باشیم و معنویت اسلامی را بدانیم و تأثیر آن را بگذاریم وظیفه خود را انجام داده ایم .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به شخصیت مرحوم امام ، اظهار داشتند : امام از جمله افرادی است که اهل معنا بودند و در سنین جوانی کتابهایی را نگاشتند و تأثیراتی را در همه جهان بشریت گذاشتند و ما قبل از فکر و سیاست و فقه امام عاشق معنویت امام هستیم ، و با توجه در بیانات امام به خوبی روشن می گردد که جملات امام ذوب در دین بود .
ایشان با اشاره به اینکه اگر اخلاق و تهذیب نباشد انسان لطمه میخورد حتی اگر علم داشته باشد ، اظهار داشتند : همواره حس حضور را باید زنده نگه داریم .
ایشان با بیان اینکه مردم تشنه جملات ناب اسلامی هستند به محجوریت صحیفه سجادیه که زبور اهل بیت است اشاره کردند .
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه شرط سوم را زمان اگاهی عنوان کرده و با اشاره به فرمایش مرحوم امام که فرمودند زمان و مکان در اجتهاد دخیلند ، متذکر شدند : باید امور زمانه را هضم کرد و با توجه به مسائل جدید جامعه همچون حوزه فضای مجازی و گستره آن و مسایل دیگر همچون حوزه هنر , نظام بانکی و … باید تلاش خود را در این زمینه ها افزایش دهیم .

ایشان ادامه دادند : اگر زمان را بشناسیم اجتهاد معنا پیدا میکند و تخصص و ذوالفنون بودن دست نیافتنی نیست و البته در این زمان ذوالفنونی شرط اول نیست بلکه شرط اول عالم بودن است .
آیت الله رشاد با بیان اینکه علوم انسانی رقیب اصلی دین در مقام عمل است ، اظهار داشتند : اکنون همه شئون ما به دست علوم انسانی است و دست کم دویست سال است که علوم انسانی سکولار دنیا را اداره میکند و اکنون بدون فقه و اصول قوی نمی توان در جاهای دیگر موفق بود ؛ اصول به انسان قوه اجتهاد میدهد و اگر قوه اجتهاد آمد شخص می تواند در علوم انسانی و … نیز نظر بدهد .
ایشان خاطرنشان کردند : طلبه باید جهانی بیاندیشد و توان سینه سپر کردن در جهان را داشته باشد ؛ امام الگوی ماست که تاریخ را تغییر داد و طلبه نیز باید به تغییر جهان فکر کند و هر طلبه ای می تواند امام خمینی دیگر باشد .
آیت الله رشاد در انتهای بیانات خویش با بیان اینکه حوزه بناب یکی از حوزه های انقلابی و با استعداد و شهره کشور است نسبت به حضار متذکر شدند : قدر تحصیل در این مدرسه را بدانید که با تلاش اخوان بنابی به این مقام رسیده و با  وجود ده ها شهید  معنویت خاصی در این مکان حاکم است .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.