حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1366 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 81×
متن خطبه های نماز جمعه 30 مهر 1395   شهرستان بناب
24 اکتبر 2016 - 10:57
شناسه : 1005
بازدید 587
19

بسم الله الرحمن الرحیم ?متن خطبه های نماز جمعه 30 مهر 1395 به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ مصطفی باقری بنابی ✅خطبه اول: قرآن کریم در 5 مورد از حقیقت پرده برداشته است؛ خداوند تبارک و تعالی می فرماید: روزی انسان کردار خود را بالعیان خواهد یافت. خداوند انسان را به این مسئله […]

ارسال توسط :
پ
پ

بسم الله الرحمن الرحیم

?متن خطبه های نماز جمعه 30 مهر 1395 به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ مصطفی باقری بنابی

✅خطبه اول:

قرآن کریم در 5 مورد از حقیقت پرده برداشته است؛ خداوند تبارک و تعالی می فرماید: روزی انسان کردار خود را بالعیان خواهد یافت. خداوند انسان را به این مسئله مورد توجه قرار داده و از حقیقت پرده برمی دارد که هر عملی از انسان سر می زند، روز قیامت تجسم می یابد. علم امروزی هم این را تأیید و بر تجسم آن صحّه گذارده است که اعمال اسان چزء اعراض نیست بلکه اعمال انجام یافته انسان تمام شدنی نیست و در صفحه روزگار باقی می ماند. روز قیامت در دیدگا ه عموم قرار گرفته و بر اساس آن بر انسان جزا تعیین می شود. حتی در روایت هم می خوانیم که عملکرد انسان قبل از قیامت در عرش منعکس می گردد.
شیخ بهایی (رض) در کتاب مفتاح الفلاح به نقل از حضرت صادق (ع) آورده است:
ما من مؤمن الا وله مثال فی العرش، فاذا اشتغل بالرکوع والسجود و نحو هما فعل مثاله مثل فعله، فعند ذلک تراه الملائکه فیصلون و یستغفرون له، و اذا اشتغل العبد بمعصیه ارخی الله تعالی علی مثاله سترا لئلا تطلع الملائکه علیها. فهذا تأویل یا من اظهر الجمیل و ستر القبیح
هر مؤمنی در عرش خدا مثل و مانندی دارد، هرگاه مشغول عبادت شود و به رکوع یا سجده رود قالب مثالی او نیز در عرش خدا همین عمل را انجام می دهد [درست مثل اینکه آئینه ای گذاشته و در مقابل آن کاری انجام دهیم و یا فردی در مقابل ما هر کاری که می کنیم او نیز انجام دهد] خداوند این قالب مثالی در عرش را به ملائکه خود نشان می دهد و آنها برای چنین بنده ای درود می فرستند و استغفار می کنند، و هرگاه مؤمن به معصیتی مشغول شود خداوند آن قالب مثالی را از چشم ملائکه دور نگه می دارد تا او را در حال گناه مشاهده نکنند. آنگاه امام (ع) فرمود: این معنای دعای یامن اظهر الجمیل و ستر القبیح است.
شیخ مفید در کتاب الاختصاص آورده است که خدای تبارک و تعالی برای بنده مؤمن چهل پرده نهاده است؛ هر گاه خدای ناکرده بنده مؤمن به یک گناه مبیره مرتکب گردید، یکی از آن پرده ها دریده شده و از بین می رود.
این هم یک هشدار تربیتی برای انسان مؤمنی است که مراقب رفتار خویش باشد و کار را به جایی نرساند که از الطاف الهی و عنایات پروردگاری محروم گردد و خداوند ستارالعیوب تصمیم دیگر بگیرد و عیب های او را آشکار سازد. انسان خدای ناکرده گناه روی گناه انجام دهد، نعوذ بالله پرده ها از بین بروند و انسان را بیچاره سازند. در دعای کمیل در شب های جمعه از زبان امیرالمرمنین (ع) می خوانیم: اللهمَ اغفِرلیَ الذّنوب الّتی تهتک العصم خدایا مرا ببخش از گناهانی را که پرده ها را بدرد و از بین ببرد.

✅خطبه دوم:

…. (يريد الله ان يحق الحق بكلمته و يقطع دابر الكافرين (انفال ـ 7) … و خداوند مى خواست با مشيت خود حق را پا بر جا نموده و نسل كفار را براندازد.
این آیه شریفه فرازهایی از سوره مبارکه انفال بحث از قضیه جنگ بدر است و فرازهای حساسی را در این مسئله بیان می کند که هر کدام یک دنیا درس آموزی و پیام دارد و تصریح می کند که مسلمانان آن حقایقی را که دارند و در گذشته تجربه کرده اند در خاطره هایشان نگهدارند.حق یا باطل هر کدام در جایگاه خود قرار گیرند تا سنت الهی محقق گردد. جریان جنگ بدر، بلکه همه غزوات صدر اسلام آزمایش و درس عبرت برای همه مسلمانان بودند تا انسانها دوربین و آینده نگر باشند نه کوته بین و امروزنگر؛ یعنی ای مسلمانان جامع نگر باشید و صبر و حوصله بخرج دهید و در پی پیروزیهای ریشه دار و همه جانبه باشید، مقطعی و روزمره فکر نکنید هر چند که مشکلاتی فراگذر هم داشته باشد. کارهای بزرگ در وقت خویش نتیجه خواهد داد، زوال و نابودی بنی امیه و انقراض بنی عباس یک شبه انجام نیافته است و همچنین بنیانگذار مکتب عاشورا نیز در کوتاه مدت خود را نشان نداده است، بلکه تمام امور در وقت خود به وقوع پیوسته است.
فلسفه عاشورا و قیام امام حسین (ع) خو د یک مکتب است، مکتبی سازنده و جاویدان، خودش یک موتور محرک بود که جامعه را از بحران ها خارج نموده و رو به جلو هدایت کرد. شیعه از صبر و استقامت، جسارت و شجاعت امام حسین و یاران باوفای او درس استقامت گرفته اند و در سخت ترین شرایط پیش آمده کوتاه نیامده اند. شیعه نباید در هر بحران و شداید پیش آمده دست از اصول و آرمانها بردارد و تسلیم خواسته دشمن شود، بلکه تا آخرین قطره خون خود ایستادگی کرده و از ارزش ها دفاع نماید و عقب نشینی نکند. امام حسین (ع) به تمام شیعیان و آزادگان جهان یاد داد که می توان با لشکر اندک شاهان را برای هم هزمان ها و تاریخ شکست داد و از گردونه تاریخ حذف نمود و انسان می تواند خودش نیز با ایستادگی سربلند و پیروز نهایی میدان گردد. سیدالشهداء (ع) با خلق حماسه عاشورا نشان داد حتی در اوج غربت نیز می توان سرافراز زندگی کرد و عزت مندانه حرکت کرد، قرزند پیغمبر به همه جهانیان آموخت مرگ با عزت و شهامت و فتوت از زندگی ذلیلانه و همراه با حقارت با ارزش تر است. امام حسین (ع) همه رموز و مفاتیح خیر و سعادت و خصال و سجایای انبیای الهی را تا نسل ها و امت ها و ملت های زنده و آزاده جهان منتقل کرد و ارث داد. به همین جهت در زیارت وارث می خوانیم: السلام علیک یا وارث آدم صفوة الله، السلام علیک یا وارث نوحٍ نبیّ الله، السلام علیک یا وارث موسی کلیم الله … یعنی ازثی که از انبیاء اولوالعزم به امام حسین رسیده است، باغ و بستان و طلا یا جواهرات نیست بلکه آزادگی و آزادمردی و فتوت و مردانگی، ظلم ستیزی، دشمن شناسی، مناعت، روح سماحت و صفات عالیه جلال و جمال لم یزلی است و در مناعت و سخاوت سیدالشهداء از کرم او همین بس که هر چه داشت تقدیم کرد و برای رضی خدا و نجات بشریت و اعتلاء قرآن و اسلام در طبق اخلاص نهاد. در آخرین مناجات امام حسین(ع) می خوانیم: …. قریب اذا دعیت، محیط بما خلقت، قابل التوبه لمن تاب الیك، قادر على ما اردت، تدرك ما طلبت، شكور اذا شكرت، ذكور اذا ذكرت، ادعوك محتاجاً، و ارغب الیك فقیراً، و افزع الیك خائفاً، و آبكى مكروباً، و استعین بك ضعیفاً، اتوكل علیك كافیاً…. آنهم نه با اخم، نه با کراهت و نگرانی، نه با اضطراب؛ نه خیر از امام حسین در کربلا از چنین خصوصیاتی خبری نبود بلکه شاکراً،بی منت، بی ادعا با گشاده رویی و مسرّت؛ حتی در خبرها آمده است که در آخرین نفسی که می کشید در حالت خنده بود. أشهد أنّک کنت نوراً فی الأصلاب الشامخة و الأرحام المطهّرة شهادت می دهم  تو نور بودی در بالاترین شامخ ها و در رحم های مطهر؛ امام حسین (ع) نور خدا بود و نور خدا برای ابد خاموش نمی شود.
جریانی که الهی گردید، عقیم و ابتر نمی شود؛ این انقلاب و این نظام ریشه در عاشورا دارد و عاشورا نیز ریشه در ابدیت دارد. تا دنیا هست عاشورا و خون امام حسین(ع) زنده است. أشهد أنّک سکن دمک فی الخلد؛ زمان هر چه پیش برود، عاشورای امام حسین تازه تر می شود و ابعاد و آورده های عاشورا و درس و عبرت های آن گسترده تر می گردد. بالاخره عطر انتشار برکات عاشورا تازه در حال سیطره است، همه دارند می بینند که پرده های ابهام کنار زده شده و دنیا به تدریج بیدار شده و ملت ها عملاً به عاشورایی ها پیوند می گردند. دشمن گرچه ما را در تنگنا قرار داده و تحریم مان کرده است، اما مطمئناً این را بدانید فشاری که به خود دشمن وارد می شود به مراتب بیشتر است. دستور وحی است که هرگز از تهدید دشمن سست نشوید و عقب نشینی نکنید، از حیله ها و تحریم های دشمن خسته نشوید. اگر شما درد و ناراحتی احساس می کنید، این را بدانید که آنها نیز ناراحتی می کشند. اگر شما مسلمانان در مقابله با دشمن دچار فشار و درد و رنج می شوید، دشمن هم در آن سهیم است بلکه بیشتر، با این تفاوت که در قرآن می فرماید: «ترجون من الله ما لا یرجون» شما امیدتان به خداست ولب آنها امیدی ندارند. دقت داشته باشید دشمن هر جا خواسته به این انقلاب و نظام آسیبی بزند، یک دست غیبی آمده و آن را دفع کرده است و ضرر آن را به خودشان برگردانده است. هر جا و در هر موقعیتی آمده اند ما را محاصره کنند، خودشان به محاصره افتاده اند؛ در افغانستان، عراق، لبنان، بحرین نیز چنین است، در سوریه و حتی در غزن از این بیشتر است، امروز هم در یمن با یک صخره مواجه شده اند که اصلاً برایشان قابل درک نبود.
برادران دینی و خواهران مؤمنه بالاخره خلقت و فلسفه اینها، آزمایش است نه بیهوده و عبث، اگر امتحان و آزمایش در کار نباشد، کار خلقت بیهوده و عبث است که کار خداوند عبث نیست. در جریانات گذشته هر گزینه ای از طرف دشمن (غربی ها و آمریکا) صورت گرفته، در همه خودشان شکست خورده اند و شکست خواهند خورد. اگر ذرّه ای در ما صبر و تحمل باشد، البته در برخی موارد از جمله غزّه بعضی مشکلات پیش می آید، چون سران حماس نمک نشناسی کردند، راه را خطا رفتند و بعضی ها خیانت کردند و اشتباه عمدی انجام دادند و در کنار دوست و دشمن کم لطفی کردند. آنها بودند که به اردوغان خائن الاسلام لقب «رهبر لایق» دادند.
خداوند تمام این جریانات را پیش آورده که همه چیز در جای خود قرار گیرند، حق در جای خود و باطل نیز در جای خود قرار گیرد. اصلاً و ابداً پرچم باطل همیشه در اهتزاز نخواهد بود و پرچم حق نیز هیچ وقت سرنگون نخواهد شد. آنچه در کرلا رخ داد، در ظاهر امام حسین (ع) شکست خورد، اما در واقغیت و حقیقت یزید و بنی امیه از روی زمین قلع گردید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.