کلیات رشته درسی سطح دو علوم اسلامی با گرایش کلام اسلامی
عنوان برنامه، سطح دو علوم اسلامی با گرایش کلام اسلامی است.
ماده ۲ .تعریف
سطح دو علوم اسلامی با گرایش کلام اسلامی، مقطعی است که طلاب ضمن فراگیری فقه و اصول متعارف، به شناخت مفاهیم، اصطلاحات، مبانی، مسائل، روش تحقیق و ساختار دانش کلام اسلامی دست مییابند و پس از احراز توان علمی با ارائه تحقیق پایانی، موفق به دریافت مدرک سطح دو این گرایش میشوند.
ماده ۳ . اهداف
- شناخت استدلالی اصول عقائد اسلامی مبتنی بر قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام؛
- آشنایی با تاریخ و فرقههای مهم کلام اسلامی؛
- شناخت مفاهیم و مسائل مهم کلامی؛
- آمادهسازی طلاب جهت فعالیتهای آموزشی؛
- ایجاد توان پاسخگویی به پرسشهای عمومی در حوزه کلام اسلامی؛
- ایجاد مهارتهای استدلال و مناظره؛
- تربیت طلاب مستعد جهت ورود به مقاطع تخصصی؛
- شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی و آشنایی با روشهای استنباط فقهی؛
- ایجاد توان استفاده ازمتون و منابع مهم فقهی، اصولی و کلامی و شناخت آنها.
ماده ۴ . سیاستها
- اهتمام به ایجاد زمینه تعالی اخلاقی و اعتقادی طلاب؛
- زمینهسازی جهت اعتماد به نفس طلاب در مسائل علمی ـ پژوهشی؛
- تأکید بر آموزشهای پژوهشگرا؛
- توجه به نیازهای جامعه و کاربردی کردن آموزش؛
- تکیه بر آموزش موضوعات اصلی کلام اسلامی؛
- تأکید بر بهرهگیری از ابزارهای نوین و روشهای کارآمد آموزشی ـ پژوهشی؛
- اهتمام به شناسایی و حمایت از طلاب مستعد؛
- اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.
ماده ۵ .ضرورت ایجاد گرایش
- اهمیت فوق العاده مباحث اعتقادی به عنوان اصل و ریشه دین؛
- رسالت حوزه در تربیت اندیشمندان متکلم جهت تبیین، ترویج و دفاع از عقاید اسلامی؛
- نیاز اجتماع به آموزش، تبیین، ترویج و دفاع از عقاید اسلامی در مقابله با تهاجمات فکری.
ماده ۶ .نظام آموزشی
نظام آموزشی این گرایش به صورت نیمسالی، درسی و حضوری است، و بدون احتساب زمان تحقیق پایانی در هفت نیمسال ارائه میشود.
تبصره:حداکثر مدت تحصیل در موارد اضطراری، بدون احتساب زمان تحقیق پایانی نه نیمسال است.
ماده ۷ . شرایط پذیرش
- احراز صلاحیتهای عمومی و اخلاقی بر اساس آییننامههای مصوب؛
- دارا بودن مدرک علمی سطح یک؛
- موفقیت در آزمون ورودی و مصاحبه علمی.
کلیات رشته سطح سه کلام مقارن (با اثبات حقانیت مکتب اهلبیت علیهم السلام)
ماده ۱ . عنوان
عنوان رشته، کلام مقارن(با اثبات حقانیت مکتب اهلبیت علیهم السلام)در مقطع سطح سه است.
ماده ۲ .تعریف
سطح سه کلام مقارن، دومین مقطع از کلام اسلامی است، که در آن طلاب علاوه بر شناخت استدلالی مبانی و مسائل اعتقادی تشیع وکلام اهل بیت علیهم السلام، اشتراکات و افتراقات مبانی و مسائل اعتقادی مذاهب مهم اسلامی را به صورت مقایسهای میآموزند و توانایی اثبات حقانیت مکتب اهلبیت علیهم السلام و پاسخگویی به نیازهای مربوط و توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی و تدریس آنرا پیدا میکنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامه سطح سه این رشته میشوند.
ماده ۳ .اهداف
- شناخت استدلالی مبانی و مسائل اعتقادی بر اساس قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام و دفاع از آن؛
- شناخت استدلالی مسائل کلامی به صورت مقایسهای به منظور اثبات حقانیت مکتب اهلبیت علیهم السلام؛
- افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی و زمینهسازی جهت گسترش پژوهش و تألیف در زمینه کلام مقارن؛
- شناخت و نقد دیدگاههای نادرست در حوزه مسائل کلامی و تقویت توان پاسخگویی به پرسشها و شبهات روز؛
- تربیت نیروهای متعهد و توانمند در حوزهکلام مقارن در عرصههاى پژوهش، آموزش و تبلیغ؛
- زمینهسازی برای تربیت استادِ دروس مرتبط باکلام مقارن؛
- تربیت طلاب مستعد جهت ورود به سطح علمی بالاتر؛
- شناخت منابع و مآخذ مرتبط با مباحث کلام اسلامی و مقارن و ایجاد توانمندی فهم آن؛
- ایجاد توان تتبع و تحقیق در زمینه فقه و اصول و استفاده از منابع فقهی و اصولی.
ماده ۴ .سیاستها
- اهتمام به تعالی اخلاقی و معنوی طلاب؛
- اهتمام به تقویت استقلال فکری و علمی؛
- اهتمام به تقویت تعبد و تعهد دینی و دفاع از عقائد شیعه امامیه؛
- تأکید بر بهرهگیری از روشهای کارآمد آموزشی با اهتمام به سنتهای حوزوی؛
- تأکید بر روزآمدی و پویایی برنامههای آموزشی و پژوهشی و توجه به نیازهای روز؛
- تأکید بر آموزش پژوهشمحور؛
- تأکید بر استفاده از متون آموزشی واجد شرایط؛
- تکیه بر آموزش موضوعات و مسائل اصلی رشته؛
- تأکید بر شناسایی و تشویق استعدادهای برتر در زمینه تحقیق و تدریس؛
- اهتمام به تقویت مبانی نظام مقدس اسلامی و ترویج ارزشهای آن؛
- اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن؛
ماده ۵ .ضرورت
- نقش مؤثر شناخت مباحث و مسائل کلامی به صورت مقارن در تبیین و دفاع از مکتب اهل بیت علیهم السلام؛
- مأموریت حوزههای علمیه در تربیت اندیشمندان متکلم در مسائل کلامی به صورت مقارن، جهت تبیین، ترویج و دفاع از عقاید شیعه امامیه و پاسخ به شبهات؛
- نیاز جامعه و نظام اسلامى به تبیین، ترویج و اثبات برتری عقاید حقه شیعه در مقایسه با دیگر مذاهب اسلامی.
ماده ۶ . نظام آموزشی
نظام آموزشی این رشته نیمسالی، درسی و حضوری است. طول دوره بدون احتساب پایاننامه حداقل شش و حداکثر هشت نیمسال است.
ماده ۷ . شرایط پذیرش
- احراز صلاحیتهای عمومی و اخلاقی بر اساس آییننامههای مصوب؛
- دارا بودن مدرک علمی سطح دو؛
- قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه علمی.
ماده ۸ . دروس پیشنیاز
تبصره:فارغالتحصیلان سطح ۲ گرایش کلام و طلابی که دروس پیشنیاز را در مراکز معتبر گذرانده باشند، در صورت مطابقت هشتاد درصدی سرفصلها از گذراندن این دروس معاف هستند.
کلیات رشته درسی سطح سه مدرّسی فقه و اصول
ماده ۱ .عنوان
عنوان رشته، سطح سه مدرّسی فقه و اصول است.
ماده ۲ .تعریف
سطح سه مدرّسی فقه و اصول، یکی از رشتههای تربیت مدرّس حوزه علمیه است، که در آن طلاب، ضمن فراگیری مبانی علمی، مهارتها و روشهای پیشرفته تدریس متون فقهی و اصولی، توانایی تدریس و تحقیق در زمینه موضوعات مرتبط با رشته فوق را پیدا میکنند. و در پایان، موفق به دریافت دانشنامه سطح سه مدرّسی فقه و اصول و مجوز تدریس آن میشوند.
ماده ۳ .اهداف
- شناخت مبانی علمی تدریس و مهارتهای آن؛
- شناخت استدلالی و عمیق مسائل فقهی و اصولی، و آشنایی با روشهای استنباط فقهی؛
- ارتقاء توان انتقال و تفهیم دانشهای فقهی و اصولی بر اساس استانداردهای علمی؛
- تأمین استاد جهت تدریس در سطح یک؛
- شناخت منابع، متون و آشنایی با تاریخ و ادوار فقه و اصول؛
- ایجاد توان تتبع و تحقیق در زمینه فقه و اصول؛
- تقویت توان پاسخگویی به پرسشهای مرتبط با فقه و اصول؛
- تربیت طلاب مستعد جهت شرکت در سطوح بالاتر.
ماده ۴ .سیاستها
- اهتمام به تعالی اخلاقی و معنوی طلاب؛
- اهتمام به تقویت استقلال فکری و اعتماد به نفس در مسائل علمی و مهارتی؛
- اهتمام به تقویت تعبد و تعهد دینیو دفاع از عقائد شیعه امامیه؛
- اهتمام به تقویت مبانی نظام اسلامی و ترویج ارزشهای آن؛
- تأکید بر بهرهگیری از روشهای کارآمد تدریس و ارزشیابی و استفاده از ابزار کمک آموزشی، ضمن اهتمام به سنتهای حوزوی؛
- تأکید بر پویایی برنامههای آموزشی، پژوهشی، مهارتی و توجه به نیازها و مقتضیات روز؛
- تأکید بر توانمندسازی طلاب در ارائه تدریس مبتنی بر اصول علمی؛
- اهتمام به هماهنگی برنامههای تربیت مدرّس با برنامههای جاری آموزشی در سطوح مختلف حوزه؛
- تأکید بر آموزش پژوهشمحور؛
- تأکید بر استفاده از منابع مهم و استاندارد آموزشی؛
- تأکید بر شناسایی طلاب مستعد؛
- اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر آن در کنار دروس تخصصی.
ماده ۵ .ضرورت
- تأکید آموزههای دینی بر فهم دقیق احکام شرعی و استفاده از اساتید متخصص، متخلق و توانمند؛
- رسالت حوزههای علمیه در تربیت و تأمین اساتید توانمند، متخلق و اندیشمند؛
- نیاز طلاب و مدارس علمیه کشور به اساتید متخصص، متخلق و آشنا با مبانی علمی و مهارتهای تدریس.
تبصره:برای اجرای دوره تربیت مدرّس دو طرح وجود دارد:
- آموزش مهارتهای تدریس به فارغالتحصیلان رشتههای تخصصی در دورههای کوتاهمدت؛
- آموزش دانش تخصصی همراه با مهارتهای تدریس به فارغالتحصیلان سطح دو عمومی در دورههای بلندمدت.
به دلیل نیاز شدید شهرستانها به اساتید ماهر و کمبود فارغالتحصیلان رشتههای تخصصی و عدم پذیرش اعزام به شهرستان توسط اکثر آنها، در این برنامه راه دوم انتخاب شده است. لازم است پس از گذشت ده سال از اجرای این برنامه با توجه به شرایط تصمیمگیری شود.
ماده ۶ . نظام آموزشی
نظام آموزشی این رشته نیمسالی، درسی و حضوری است. طول دوره بدون احتساب پایاننامه، حداقل شش و حداکثر هشت نیمسال است.
ماده ۷ . شرایط پذیرش
- احراز صلاحیتهای عمومی و اخلاقی بر اساس آییننامههای مصوب؛
- دارا بودن مدرک علمی سطح دو با معدل ۱۶ به بالا؛
- قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه علمی.
ثبت دیدگاه