كلیات رشته درسی سطح دو علوم اسلامی با گرایش كلام اسلامی
عنوان برنامه، سطح دو علوم اسلامی با گرایش كلام اسلامی است.
ماده 2 .تعریف
سطح دو علوم اسلامی با گرایش كلام اسلامی، مقطعی است كه طلاب ضمن فراگیری فقه و اصول متعارف، به شناخت مفاهیم، اصطلاحات، مبانی، مسائل، روش تحقیق و ساختار دانش کلام اسلامی دست مییابند و پس از احراز توان علمی با ارائة تحقیق پایانی، موفق به دریافت مدرك سطح دو این گرایش میشوند.
ماده 3 . اهداف
- شناخت استدلالی اصول عقائد اسلامی مبتنی بر قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام؛
- آشنایی با تاریخ و فرقههای مهم كلام اسلامی؛
- شناخت مفاهیم و مسائل مهم كلامی؛
- آمادهسازی طلاب جهت فعالیتهای آموزشی؛
- ایجاد توان پاسخگویی به پرسشهای عمومی در حوزة كلام اسلامی؛
- ایجاد مهارتهای استدلال و مناظره؛
- تربیت طلاب مستعد جهت ورود به مقاطع تخصصی؛
- شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی و آشنایی با روشهای استنباط فقهی؛
- ایجاد توان استفاده ازمتون و منابع مهم فقهی، اصولی و كلامی و شناخت آنها.
ماده 4 . سیاستها
- اهتمام به ایجاد زمینه تعالی اخلاقی و اعتقادی طلاب؛
- زمینهسازی جهت اعتماد به نفس طلاب در مسائل علمی ـ پژوهشی؛
- تأكید بر آموزشهای پژوهشگرا؛
- توجه به نیازهای جامعه و كاربردی كردن آموزش؛
- تكیه بر آموزش موضوعات اصلی کلام اسلامی؛
- تأكید بر بهرهگیری از ابزارهای نوین و روشهای كارآمد آموزشی ـ پژوهشی؛
- اهتمام به شناسایی و حمایت از طلاب مستعد؛
- اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن.
ماده 5 .ضرورت ایجاد گرایش
- اهمیت فوق العادة مباحث اعتقادی به عنوان اصل و ریشه دین؛
- رسالت حوزه در تربیت اندیشمندان متكلم جهت تبیین، ترویج و دفاع از عقاید اسلامی؛
- نیاز اجتماع به آموزش، تبیین، ترویج و دفاع از عقاید اسلامی در مقابله با تهاجمات فكری.
ماده 6 .نظام آموزشی
نظام آموزشی این گرایش به صورت نیمسالی، درسی و حضوری است، و بدون احتساب زمان تحقیق پایانی در هفت نیمسال ارائه میشود.
تبصره:حداكثر مدت تحصیل در موارد اضطراری، بدون احتساب زمان تحقیق پایانی نه نیمسال است.
ماده 7 . شرایط پذیرش
- احراز صلاحیتهای عمومی و اخلاقی بر اساس آییننامههای مصوب؛
- دارا بودن مدرك علمی سطح یك؛
- موفقیت در آزمون ورودی و مصاحبة علمی.
كلیات رشته سطح سه كلام مقارن (با اثبات حقانیت مكتب اهلبیت علیهم السلام)
ماده 1 . عنوان
عنوان رشته، کلام مقارن(با اثبات حقانیت مكتب اهلبیت علیهم السلام)در مقطع سطح سه است.
ماده 2 .تعریف
سطح سه کلام مقارن، دومین مقطع از كلام اسلامی است، كه در آن طلاب علاوه بر شناخت استدلالی مبانی و مسائل اعتقادی تشیع وکلام اهل بیت علیهم السلام، اشتراکات و افتراقات مبانی و مسائل اعتقادی مذاهب مهم اسلامی را به صورت مقایسهای میآموزند و توانایی اثبات حقانیت مکتب اهلبیت علیهم السلام و پاسخگویی به نیازهای مربوط و توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی و تدریس آنرا پیدا میكنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامة سطح سه این رشته میشوند.
ماده 3 .اهداف
- شناخت استدلالی مبانی و مسائل اعتقادی بر اساس قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام و دفاع از آن؛
- شناخت استدلالی مسائل کلامی به صورت مقایسهای به منظور اثبات حقانیت مکتب اهلبیت علیهم السلام؛
- افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی و زمینهسازی جهت گسترش پژوهش و تألیف در زمینة کلام مقارن؛
- شناخت و نقد دیدگاههای نادرست در حوزة مسائل كلامی و تقویت توان پاسخگویی به پرسشها و شبهات روز؛
- تربیت نیروهای متعهد و توانمند در حوزةکلام مقارن در عرصههاى پژوهش، آموزش و تبلیغ؛
- زمینهسازی برای تربیت استادِ دروس مرتبط باکلام مقارن؛
- تربیت طلاب مستعد جهت ورود به سطح علمی بالاتر؛
- شناخت منابع و مآخذ مرتبط با مباحث کلام اسلامی و مقارن و ایجاد توانمندی فهم آن؛
- ایجاد توان تتبع و تحقیق در زمینة فقه و اصول و استفاده از منابع فقهی و اصولی.
ماده 4 .سیاستها
- اهتمام به تعالی اخلاقی و معنوی طلاب؛
- اهتمام به تقویت استقلال فكری و علمی؛
- اهتمام به تقویت تعبد و تعهد دینی و دفاع از عقائد شیعة امامیه؛
- تأكید بر بهرهگیری از روشهای كارآمد آموزشی با اهتمام به سنتهای حوزوی؛
- تأكید بر روزآمدی و پویایی برنامههای آموزشی و پژوهشی و توجه به نیازهای روز؛
- تأكید بر آموزش پژوهشمحور؛
- تأكید بر استفاده از متون آموزشی واجد شرایط؛
- تكیه بر آموزش موضوعات و مسائل اصلی رشته؛
- تأكید بر شناسایی و تشویق استعدادهای برتر در زمینة تحقیق و تدریس؛
- اهتمام به تقویت مبانی نظام مقدس اسلامی و ترویج ارزشهای آن؛
- اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر اجرای آن؛
ماده 5 .ضرورت
- نقش مؤثر شناخت مباحث و مسائل کلامی به صورت مقارن در تبیین و دفاع از مکتب اهل بیت علیهم السلام؛
- مأموریت حوزههای علمیه در تربیت اندیشمندان متکلم در مسائل کلامی به صورت مقارن، جهت تبیین، ترویج و دفاع از عقاید شیعة امامیه و پاسخ به شبهات؛
- نیاز جامعه و نظام اسلامى به تبیین، ترویج و اثبات برتری عقاید حقة شیعه در مقایسه با دیگر مذاهب اسلامی.
ماده 6 . نظام آموزشی
نظام آموزشی این رشته نیمسالی، درسی و حضوری است. طول دوره بدون احتساب پایاننامه حداقل شش و حداكثر هشت نیمسال است.
ماده 7 . شرایط پذیرش
- احراز صلاحیتهای عمومی و اخلاقی بر اساس آییننامههای مصوب؛
- دارا بودن مدرك علمی سطح دو؛
- قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه علمی.
ماده 8 . دروس پیشنیاز
تبصره:فارغالتحصیلان سطح 2 گرایش کلام و طلابی كه دروس پیشنیاز را در مراكز معتبر گذرانده باشند، در صورت مطابقت هشتاد درصدی سرفصلها از گذراندن این دروس معاف هستند.
كلیات رشته درسی سطح سه مدرّسی فقه و اصول
ماده 1 .عنوان
عنوان رشته، سطح سه مدرّسی فقه و اصول است.
ماده 2 .تعریف
سطح سه مدرّسی فقه و اصول، یكی از رشتههای تربیت مدرّس حوزة علمیه است، كه در آن طلاب، ضمن فراگیری مبانی علمی، مهارتها و روشهای پیشرفتة تدریس متون فقهی و اصولی، توانایی تدریس و تحقیق در زمینة موضوعات مرتبط با رشتة فوق را پیدا میكنند. و در پایان، موفق به دریافت دانشنامة سطح سه مدرّسی فقه و اصول و مجوز تدریس آن میشوند.
ماده 3 .اهداف
- شناخت مبانی علمی تدریس و مهارتهای آن؛
- شناخت استدلالی و عمیق مسائل فقهی و اصولی، و آشنایی با روشهای استنباط فقهی؛
- ارتقاء توان انتقال و تفهیم دانشهای فقهی و اصولی بر اساس استانداردهای علمی؛
- تأمین استاد جهت تدریس در سطح یک؛
- شناخت منابع، متون و آشنایی با تاریخ و ادوار فقه و اصول؛
- ایجاد توان تتبع و تحقیق در زمینه فقه و اصول؛
- تقویت توان پاسخگویی به پرسشهای مرتبط با فقه و اصول؛
- تربیت طلاب مستعد جهت شركت در سطوح بالاتر.
ماده 4 .سیاستها
- اهتمام به تعالی اخلاقی و معنوی طلاب؛
- اهتمام به تقویت استقلال فكری و اعتماد به نفس در مسائل علمی و مهارتی؛
- اهتمام به تقویت تعبد و تعهد دینیو دفاع از عقائد شیعة امامیه؛
- اهتمام به تقویت مبانی نظام اسلامی و ترویج ارزشهای آن؛
- تأكید بر بهرهگیری از روشهای كارآمد تدریس و ارزشیابی و استفاده از ابزار كمك آموزشی، ضمن اهتمام به سنتهای حوزوی؛
- تأكید بر پویایی برنامههای آموزشی، پژوهشی، مهارتی و توجه به نیازها و مقتضیات روز؛
- تأكید بر توانمندسازی طلاب در ارائة تدریس مبتنی بر اصول علمی؛
- اهتمام به هماهنگی برنامههای تربیت مدرّس با برنامههای جاری آموزشی در سطوح مختلف حوزه؛
- تأكید بر آموزش پژوهشمحور؛
- تأكید بر استفاده از منابع مهم و استاندارد آموزشی؛
- تأكید بر شناسایی طلاب مستعد؛
- اهتمام به دروس فقه و اصول و نظارت بر آن در كنار دروس تخصصی.
ماده 5 .ضرورت
- تأكید آموزههای دینی بر فهم دقیق احکام شرعی و استفاده از اساتید متخصص، متخلق و توانمند؛
- رسالت حوزههای علمیه در تربیت و تأمین اساتید توانمند، متخلق و اندیشمند؛
- نیاز طلاب و مدارس علمیه كشور به اساتید متخصص، متخلق و آشنا با مبانی علمی و مهارتهای تدریس.
تبصره:برای اجرای دورة تربیت مدرّس دو طرح وجود دارد:
- آموزش مهارتهای تدریس به فارغالتحصیلان رشتههای تخصصی در دورههای كوتاهمدت؛
- آموزش دانش تخصصی همراه با مهارتهای تدریس به فارغالتحصیلان سطح دو عمومی در دورههای بلندمدت.
به دلیل نیاز شدید شهرستانها به اساتید ماهر و كمبود فارغالتحصیلان رشتههای تخصصی و عدم پذیرش اعزام به شهرستان توسط اكثر آنها، در این برنامه راه دوم انتخاب شده است. لازم است پس از گذشت ده سال از اجرای این برنامه با توجه به شرایط تصمیمگیری شود.
ماده 6 . نظام آموزشی
نظام آموزشی این رشته نیمسالی، درسی و حضوری است. طول دوره بدون احتساب پایاننامه، حداقل شش و حداكثر هشت نیمسال است.
ماده 7 . شرایط پذیرش
- احراز صلاحیتهای عمومی و اخلاقی بر اساس آییننامههای مصوب؛
- دارا بودن مدرك علمی سطح دو با معدل 16 به بالا؛
- قبولی در آزمون ورودی و مصاحبة علمی.
ثبت دیدگاه