حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1380 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 81×
آیت الله بنابی : موعظه و یاد اخبار گذشتگان غفلت را از دل دور میکند
10 دسامبر 2017 - 20:02
شناسه : 4264
بازدید 623
26

جلسه اخلاق طلاب حوزه علمیه حضرت ولیعصر (عج) بناب یکشنبه شب در محضر آیت الله شیخ عبدالمجید باقری بنابی مدیر حوزه علمیه حضرت ولیعصر (عج) بناب برگزار گردید . آیت الله بنابی در ابتدا با قرائت بخشی از نامه 31 نهج البلاغه خطاب برحضرت امام حسن مجتبی (ع) مبنی براینکه <یا بنی أحی قلبک بالموعظۀ […]

ارسال توسط :
پ
پ

جلسه اخلاق طلاب حوزه علمیه حضرت ولیعصر (عج) بناب یکشنبه شب در محضر آیت الله شیخ عبدالمجید باقری بنابی مدیر حوزه علمیه حضرت ولیعصر (عج) بناب برگزار گردید .

آیت الله بنابی در ابتدا با قرائت بخشی از نامه 31 نهج البلاغه خطاب برحضرت امام حسن مجتبی (ع) مبنی براینکه <یا بنی أحی قلبک بالموعظۀ …> اظهار داشتند : این موعظه برای همه است نه برای امام حسن (ع) ، و خطاب اصلی آن ماییم .
ایشان با اشاره به اینکه سه حیات نباتی ، حیوانی و انسانی وجود دارد ، گفتند : انسانها علاوه بر حیات های دیگر دارای حیات انسانی هستند که امام می فرمایند دلت را با شنیدن موعظه زنده کن واین زنده کردن دل همان حیات انسانی بخشیدن به وجود است ، که طبق فرموده قرآن روزگار بهترین واعظ است که از نمونه آن می توان به شرکت در تشییع پیکر یک انسان و … اشاره کرد که باعث زنده شدن دل می شود .
ایشان با یاد ماجرای جنگ احد  که ایمان ضعیف عده ای باعث شکست گروه مؤمنین شد ، به عواقب گناه اشاره کرده و با بیان ماجرای زبیر که در ابتدا از فدائیان راه ولایت بود ولی در انتها به سبب گناه به راه کج کشیده شد خاطرنشان کردند : یاد این وقایع بهترین موعظه برای انسانهاست .
مدیر حوزه علمیه حضرت ولیعصر (عج) بناب با بیان داستان زندگانی و توبه بشر حافی که با آن فساد در نهایت تبدیل به یک عابد شد ، این ماجرا را موعظه ای برای توابین دانستند .
ایشان ادامه دادند : در طول تاریخ اسلام می بینیم که افرادی با وجود استاد اخلاقی همچون نبی اکرم (ص) با انجام فساد در جامعه به مفسدین تبدیل شدند ؛ افرادی که در روز عاشورا در مقابل لشکر اسلام ایستادند و در مقابل ، افرادی همچون زهیر ، مسلم ابن عوسجه ، حر و … به یاری امام دویدند و این از طهارت قلوب آنها بود .
آیت الله بنابی خاطرنشان کردند : دلتان را پاک کنید و صفا دهید و شما جوان هستید و راه برای شما خیلی هموار است و توجه داشته باشید که گفتار ، رفتار ، شنود ، لقمه حلال ، رفاقت و … در طهارت وجود آدمی مؤثر است .

ایشان با بیان اینکه موعظه و یاد اخبار گذشتگان غفلت را از دل دور میکند به حدیث القلب حرم الله، فلا تسكن حرم الله غير الله از امام صادق (ع) اشاره کرده و طهارت دل را در گرو دوری از مادیات دانستند .

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.