حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1366 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 5 تعداد دیدگاهها : 81×
آیت الله بنابی : بهترین وسیله برای دوری از معصیت ، نماز و خصوصا انجام نوافل است
30 اکتبر 2017 - 14:47
شناسه : 4055
بازدید 585
22

جلسه اخلاق طلاب حوزه علمیه حضرت ولیعصر (عج) بناب یکشنبه شب در محضر آیت الله شیخ عبدالمجید باقری بنابی برگزار گردید . آیت الله بنابی در ابتدای فرمایشات خویش به قرائت آیه 10 از سوره فاطر (1) پرداختند . ایشان با بیان اینکه چنانچه جسم انسان از طریق غذاها تقویت می شود ، اظهار داشتند […]

ارسال توسط :
پ
پ

جلسه اخلاق طلاب حوزه علمیه حضرت ولیعصر (عج) بناب یکشنبه شب در محضر آیت الله شیخ عبدالمجید باقری بنابی برگزار گردید .

آیت الله بنابی در ابتدای فرمایشات خویش به قرائت آیه 10 از سوره فاطر (1) پرداختند .

ایشان با بیان اینکه چنانچه جسم انسان از طریق غذاها تقویت می شود ، اظهار داشتند : روح انسان و اعتقادات نیز نیاز دائمی به پشتیبانی دارد .
ایشان ادامه دادند : هرقدر یقین و اعتقاد داشته باشیم ولی عمل نداشته باشیم روح ضعیف می شود و اگر این روح و معنویت با مسائل معنوی تقویت شود نور دل زیاد خواهد شد و عمل صالح اعتقاد را رفعت می دهد تا به قرب الهی برسد .
آیت الله بنابی با قرائت آیاتی همچون “کتب علیکم الصیام” و “إن الصلاۀ تنهی عن الفحشاء و المنکر” گفتند : روزه داری یکی از مهمترین عوامل رشد تقواست و روح انسان تقویت می شود و نماز نیز انسان را عملا نهی از منکر می کند و هرقدر محکم تر باشد اعتقاد را محکم تر کرده و به سوی خدا نیل خواهد نمود .
ایشان ادامه دادند : با توجه به آیه کریمه “و استعینوا بالصبر و الصلاۀ” بهترین وسیله برای کنترل روح از ارتکاب به معصیت ، نماز و خصوصا انجام نوافل است و وقتی نوافل خوانده شود روح تقویت شده و ایمان محکم تر می شود و در راه خدا قدم برمیدارد تا انسان را مقرب درگاه او کند .

آیت الله بنابی با اشاره به حدیث قدسی که خداوند فرمودند بنده ای که به مقام در عبودیت نایل شود که اطاعت محض از اوامر ونواهی الهی میکند اگر به چیزی نگاه کند به دید الهی است واگر میشنود الهی است وتمام حرکات وسکنات او برای خداست بنا بر این دست او دست خدا وچشم او چشم خدا است ازسوی دیگر چون این بنده در وجودش ظلمت تاریکی وشیطان راه ندارد ونور محض است احترام او احترام خداوند و اهانت به او اهانت به خداوند است چون در وجودش نقطه ای از خودی وجود ندارد که به سبب آن بشود از باب مثال به او اهانت وبی اعتنایی نمود البته این جایگاه مخصوص انبیا اوصیا واولیای مقرب درگاه خداوند است ، به ارزش والای نوافل در نزد خداوند اشاره کردند .
مدیر حوزه علمیه حضرت ولیعصر (عج) بناب با بیان اینکه خداوند محبت خود و اولیایش را قسمت همه کرده به روایتی مبنی بر اینکه فردی به امام صادق (ع) عرض کرد محبت شما را به دنیا نمیدهم و امام با حالت ناراحتی در جواب فرمودند دنیا چیست که محبت ما را با آن مقایسه میکنی اشاره کرده و خاطرنشان کردند : محبت به خدا و ائمه معصومین و اولیایش سرمایه ای ابدی است .
ایشان با بیان حدیثی از حضرت امام جواد (ع) که با دل به سوی خدا رفتن از به زحمت انداختن اعضا با اعمال بهتر است ، عوامل افزایش محبت به خدا و اولیایش را متذکر شده و عمل به واجبات و مستحبات را از آن نمونه برشمردند .
آیت الله بنابی اظهار داشتند : محبت خدا و اولیایش نعمت بزرگی است و تلاش ما باید در  بهره وری و ماندگاری یشتر آن باشد و با انجام اعمالی همچون شب زنده داری ، عمل صالح ، بجا آوردن نوافل ، یادگیری علوم ، کنجکاوی در معارف دینی و … می توان به آن نائل شد و باید همه آن ها بر طبق اصول خود انجام گیرند و در روز قیامت و در آن ظلمات محبت او و اولیایش کمک رسان خواهند بود .
ایشان صداقت را از دیگر راههای نجات در روز قیامت برشمرده و با بیان داستانهایی از مرحوم رجبعلی خیاط و بزرگانی دیگر به توجه علما و عرفای سلف در باب صداقت در عمل و گفتار اشاره کرده و صداقت را از چیزهایی که ایمان را کامل می کند برشمردند .
آیت الله بنابی در ادامه با توضیحاتی در خصوص توریه ، به برداشت غلط از توریه در جامعه اشاره کرده و جایگاه توریه را در مواردی همچون محافظت از جان دانستند .
ایشان نسبت به کسانیکه می گویند ظرفیت نداریم ، گفتند : باید ظرفیت را در خود ایجاد کنید و از کم شروع کنید و اگر حرکت کنید خداوند نیز آنچنانکه در قرآن فرموده اند “الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا” مددرسان خواهد شد و هر اندازه بار سنگین تر باشد مددرسانی خداوند نیز افزایش خواهد یافت .

مدیر حوزه علمیه حضرت ولیعصر (عج) بناب در انتها با بیان اینکه گناه ایمان را تضعیف کرده و باعث عدم قبولی اعمال شده و انسان را عاقبت به شر خواهد کرد ، حضار را به دوری از گناه توصیه نمودند .

1.مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا ۚ إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ ۚ وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ ۖ وَمَكْرُ أُولَٰئِكَ هُوَ يَبُورُ

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.